مکانیک خودرو
وبلاگ تخصصی مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو
قالب وبلاگ

موتور (HR15DE) نیسان به همراه گیربکس (XTRONIC)

ما در این مقاله به طرز کار گیربکس های CVT درنوعی خودروی محرک عقب پی میبریم.و به پاسخ سوالات زیر می رسیم.

1. گیربکس های CVT چگونه عمل هم سنجی(سینکرونیزاسیون) گیربکس های اتوماتیک سیاره ای را انجام می دهند؟

2. چه قطعاتی درCVT وجود دارند و چگونه عمل می کنند؟

3. مزایا و معایب CVT نسبت به گیربکس های سیاره ای چیست؟

4. چند مدل از گیربکس های CVT ساخته شده؟

5. کاربرد CVT به جز خودرو در کجاست؟

6. تجربه ی رانندگی با خودروی مجهز به CVT چگونه است؟

غیرات CVT در طول زمان

1490 : طرحی ساده ازگیر بکس های غیر مرحله ای CVT توسط داوینچی.

1886 : ثبت اولین CVT های رینگی .

1935 : آدیل دوج (Adiel Dodge) گواهینامه ی ثبت اختراع CVT های رینگی را از امریکا دریافت کرد.

1939 : مرسوم شدن گیر بکس های تمام اتوماتیک سیاره ای.

1958 : شرکت داف خودرویی مجهز به CVT تولید کرد.

1989 : شرکت سوبارو اوین محصولات خود با گیربکس CVT را در امریکا فروخت.

2002 : نخستین خودروی SATURN VUE مجهز به گیر بکس CVT عرضه شد.

2004 : شرکت فورد عرضه ی گیر بکس CVT را آغاز کرد.

مبنای گیربکس

اگر شما تا کنون مطالعاتی در حوزه ی عملکرد و ساختار گیربکس- ها داشته باشید خواهید دانست که وظیفه و کار اصلی گیر بکس ها ایجاد اختلاف سرعت چرخشی بین موتور و چرخ های خودرو است؛به عبارت دیگر بدون گیر بکس خودروها فقط از یک حالت سرعت برخوردار بودند که همان سرعت موتور است.برای لحظه ای تصور کنید با خودرویی که فقط دنده 1 را دارد رانندگی کنید یا خودرویی که فقط دنده 3 را داشت.خودروهای قدیمی از شتاب خوبی (از حالت توقف کامل) برخوردار بودند.و قادر به حرکت با سرعت کمی درسربالایی های تند بود.از سوی دیگر خودروهای امروزی با همین گیربکس داخل بزرگراه در سرعت 80 مایل در ساعت تمایل به پرواز کردن دارد و فقط شتاب آنها از حالت ایست کامل برای بالا رفتن از سربالایی ها زیاد نیست.

بنابراین نتیجه می گیریم که گیر بکس ها از محدوده ی دنده ها (کمترین تا بیشترین) برای استفاده ی مفید از گشتاور موتور در حالت های مختلف رانندگی بهره می جوید،تعویض دنده ها می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک باشد.

در گیربکس های اتوماتیک قدیمی چرخ دنده های به هم پیوسته ای و دقیقی وجود داشتند که به انتقال و اصلاح دور و گشتاور کمک می کردند .در این طرح ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های مختلف دنده را به گونه ای ایجاد می کردند که توانایی تولید مثلاّ 4دنده ی مستقیم و 1 دنده ی عقب را داشت.

وقتی سیکل کاری گیربکس از بین دنده ها می گذرد و عمل تعویض دنده انجام می شود ،راننده احساس تکان خوردگی می کند.


موضوعات مرتبط: جعبه دنده هایcvt
ادامه مطلب
[ سه شنبه بیست و نهم آذر 1390 ] [ 13:55 ] [ مهندس مجتبی حسینی ] [ ]
[ پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 ] [ 11:37 ] [ مهندس مجتبی حسینی ] [ ]

سيستم ترمز هواپيما

پیشرفتهای بوجود آمده در تکنولوژی مواد، روشهای طراحی و آزمون‌های بعد از ساخت موجب گردیده که در کیفیت و کارائی ترمزهای هواپیماهای جت امروزی بطور چشمگیری بهبود حاصل شود و بدون اینکه فضای بیشتری را اشغال کند دارای اوزون کمتری نسبت به ترمزهای قدیمی باشد. بکارگیری مواد مرکب و فلزاتی که نسبت استحکام به وزن آنها بالاست و نیز استفاده از تحلیل‌های پیچیده کامپیوتری از جمله عوامل کلیدی این پیشرفتها بحساب می‌آید. بهبود کیفی در کارائی ترمزها در آینده با استفاده از مواد پیشرفته عایق‌دار یا دافع گرما، سازه‌های کامپوزیتی، سیستم‌های کامل کننده متناوب و سیستم کنترل گرمائی پیشرفته صورت خواهد گرفت. سیستم‌های ترمز هواپیمای امروزی از انواع اولیه که در آن برای بحرکت آوردن هواپیما بر روی باند از چرخهای اتومبیل و برای کند کردن سرعت آن از پایه‌های کمک‌دار دم هواپیما استفاده می‌شد، بمراتب پیشی گرفته است. چرخها و ترمزهای جدید به هم وابسته‌اند و در ساخت آنها از روش‌های پیشرفته مهندسی استفاده شده و نمونه‌های چندگانه‌‌ای از پیشرفت تکنولوژی مواد را به نمایش درآورده است


موضوعات مرتبط: سيستم ترمز هواپيما
ادامه مطلب
[ یکشنبه ششم آذر 1390 ] [ 12:17 ] [ مهندس مجتبی حسینی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجانب مجتبی حسینی هستم فارغ التحصیل مهندسی مکانیک خودرو امید است این وبلاگ مورد توجه دوستاران خودرو قرار بگیرد
پيوندهای روزانه
موضوعات وب
امکانات وب